Körte befőtt készítés
2018. augusztus 26. írta: Zita éléskamrájából

Körte befőtt készítés

Csorba Győző: Egy elhanyagolt körtefára

Körtefa csináld
kedved szerint
kócold sűrűbbre
ágad-bogad
ne érdekeljen
mennyit teremsz
nagyobb öröm lesz
láthatni majd
hogy öntörvényed
vezet csupán
nagyobb öröm lesz
tudhatni majd
hogy ajándékot
nem sarcot adsz

 

Néhány évvel ezelőtt a körtefák igen gazdag terméssel ajándékoztak meg bennünket, augusztus végén alig győztük üvegbe rakni a gyümölcsöt: befőtt, lekvár, ivólé készült belőle.

korte_befott_fak_ze.jpg

Ebben az évben is ajándékba kaptam körtét, de most nem kellett leszednünk, ládában érkezett. Nagyságrendileg 10 kg lehetett.

Mi sem természetesebb, ezt is igyekeztem eltenni, hiszen mindannyian szeretjük a körtebefőttet.
A homoktövis szedős, ivólé készítős napon alkonyattájt láttam neki, de este 10-re készen is voltam. 
(Az alábbi képen látszik is, hogy nem fényes nappal készült.)

korte_befott_ladas_ze.jpg

Gyakorlatilag minden gyümölcsöt egyformán teszek el befőttnek: a megtisztított, feldarabolt szemeket általában 720 ml-es üvegbe teszem, cukortartalmától függően 2-3 evőkanál (5-7,5 dkg) evőkanál cukrot szórok a tetejére, felöntöm vízzel, és kidunsztolom. Próbáltam már mézzel, cukorszirup főzéssel, de a fent leírt módon végzek leghamarabb, és finom a végeredmény.

Most is így készült a körtebefőtt.
A körtéket megmostam, az érettebb szemeket gyümölcsöstálra tettem, hogy frissen fogyasszuk el

18 befőttesüveget a szokásos befőzős-módon elmosogattam. Nagyságrendileg ennyi üveg kell 10 kg körtének, és a befőzőfazékba is ennyi fér egyszerre a 720 ml-es üvegből.

5-6 szem körtét négybe vágtam, kivágtam a magházukat, meghámoztam őket. Hogy ne barnuljanak meg, rögtön egy vízzel telt edénybe tettem őket. Nagyon sokan citromos, citromsavas vízbe teszik, de nekem a tiszta víz is bevált.

korte_befott_pucolas_ze.jpg

A Nagymamáim még meg is kénezték a körtét, hogy megőrizzék szép világos színüket, de én nem látom ennek szükségességét, és nem is tudom, hogyan csinálták.

Mindenesetre így, hogy egy üvegre valót tisztítok meg, nem szokott megbarnulni. Amint a nagyságrendileg 45 dkg körte készen áll, az üveg aljára szórok két evőkanál cukrot - ez 5 dkg -, elrendezem az üvegekben a körtenegyedeket. Kissé oldalára döntöm a befőttesüveget, és szépen sorban, szorosan egy sornyi körtét beleteszek úgy, hogy a negyedek szélesebb fele kerül az üveg aljára. A következő körteszeletek már hegyükkel lefelé is üvegbe kerülhetnek, a lényeg az, hogy minél jobb legyen a helykihasználás, minél több körte kerüljön az üvegbe. Amikor tele van, megtöltöm vízzel. A körték méretétől függően hol könnyebb, hol nehezebb szépen elrendezni őket, és ennek megfelelően hol több, hol kevesebb víz kell a feltöltéshez. Néhányat megmértem, 2,4-2,7 dl vizet használtam egy üveghez. A kupakot rácsavarom, hogy a körték minél kevesebb ideig érintkezzenek a levegővel. A következő 5-6 szem körtét is megpucolom. És így tovább, amíg az alapanyag el nem fogy.

korte_befott_uvegben_ze.jpg

Régebben a gyümölccsel megtöltött üveg tetejére szórtam a cukrot, de a vízzel való feltöltés során valamennyi cukor néha kimosódott a munkafelületre. Így az utóbbi időben az üveg aljára szórom.

16 üveggel lett tele. Befőzőfazékba tettem mindet, és 30 percig 90 fokon dunsztoltam.

Mivel már késő volt, a befőzőfazékban hagytam kihűlni, másnap szedtem ki az üvegeket a vízből, és tettem a kamarapolcra. A hőkezelés során a cukor természetesen elolvadt.

Ha véletlen egy éven túl is megmarad néhány üveggel, akkor sem barnul meg a körte, még a felső sorban sem. De mivel nem kezelem őket semmivel, ha kibontunk egy üveg körtebefőttet, és az asztalon maradna néhány órára a tálban, levegővel érintkezve, lassan megbarnulna. De ilyen ritkán történik nálunk...

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr9214203243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása