Briós
2018. március 08. írta: Zita éléskamrájából

Briós

Tudom, hogy aki éhes, nem nagyon válogat.
Ám a gyermekeink tízóraiját is változatossá lehet tenni, és nem csak az iskolai büfében...

brios_kesz_ze.jpg

Hozzávalók:

60 dkg finomliszt
10 dkg vaj
10 dkg cukor
2,5 dl tej
3 tojás (saját tyúktól)
4 dkg élesztő
csipet só

1 tojás a kenéshez

Minden hozzávalót ki szoktam mérni előre, mert örömöt okoz, amikor a sorakozó alapanyagok fogyatkoznak, és átnemesednek - jelen esetben kelt tésztává.

A tejet meglangyosítom, teszek bele egy teáskanálnyi cukrot, és belemorzsolom az élesztőt.
A lisztet tálba teszem, a csipet sót hozzáadom, majd a puha vajat, a tojásokat, a maradék cukrot. Végül az élesztős tejjel felöntöm, és egyenletesen eldolgozom. 

Amikor még működött a kenyérsütő gépem, leginkább a "dagasztás" gombot nyomtam meg rajta, nagyon szerettem, ha dagasztott, kelesztett, nem okozott csalódást. 
Most, hogy közel egy éve rászorított arra, hogy vegyem át a feladatot, hálás vagyok érte. A kényelmet felülírta az, hogy dolgozom az anyagokkal, érintem őket, a kezem alatt formálódnak. 

Szóval, miután a tésztát egyenletesen eldolgoztam, konyharuhával letakarom, és langyos helyen duplájára kelesztem.
Kezdő kelt tésztásoknak: láthatóan nőjön meg! A helyiség hőmérsékletétől függően ez fél, másfél órát is igénybe vehet. 

brios_cipo_ze.jpg

Ha megkelt, lisztezett felületre borítom, és alaposan átgyúrom, cipót formázok belőle. 

A cipót először 8 felé vágom, a cikkelyekből kis gombócot formálok, és azokat újra kettészelem. 
Az így keletkezett 16 tésztadarabot kis cipócskává gömbölyítem.

brios_cipo_darabolva_ze.jpg

 

Kezdődhet a formázás!
A kis gombócokat rúddá sodrom.

A tésztarúd egyik végéből 3-4 cm-t visszahajtok (ez lesz a briós kimagasló közepe), és köré tekerem a rúd többi részét:

 

brios_formazas_ze.jpgbrios_formazas_fazisok_ze.jpgSütőpapíral bélelt gáztepsibe 8 db brióst teszek, letakarom, és hagyom kelni körülbelül egy szűk órát. A másik 8 db briós csak sütőpapírra kerül, letakarva vár a munkalapon.
(Igen, a képen is látszik, hogy egy sütőpapírt nem csak egyszer használok.)

brios_nyers_tepsin_ze.jpg

Ha a kelésre szánt időből egy fél óra már eltelt, begyújtok a sütőbe, és úgy állítom be, hogy 200 fok körüli hőmérsékletre melegedjen fel. 

Közel fél óra múlva a tepsin lévő briósokat felvert tojással megkenem, cukorral megszórom, és 25-30 percre beteszem a sütőbe. 

brios_kesz_nyers_tojasos_ze.jpg

Ha megsült - olyan a színe, hogy az ember legszívesebben beleharapna -, rácsra teszem kihűlni, mert így nem párásodik fel az alja.
A kiürült tepsire máris ráhúzom az időközben tojással megkent és cukorral megszórt másik adagot, hogy berakhassam a sütőbe.
Ha nincs ilyen nagy szemű cukor, a hagyományos kristálycukor is megfelelő a szóráshoz!

Frissen a legjobb enni, mert mint a kelt tészták általában másnapra már veszít puhaságából, vagy a külső része egy kicsit megereszkedik.
De vigyázz! Melegen megterhelő lehet, ha belaksz belőle!

brios_kesz_racson_ze.jpg 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr2313724556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lorien · http://lorien.blog.hu 2018.03.23. 19:27:08

Szépek :)
Eszembe jutott, hogy anno sokat kutakodtam a tökéletes brióstészta tárgykörében, de még a Szakácsok Könyvében vázoltak sem voltak az igaziak. Aztán egy Tour de Serpenyős poszt kapcsán sokat kutakodtam és véletlenül megtaláltam az igazit, a formázást és az ízesítést leszámítva ezek szerintem a legjobb arányok, érdemes kipróbálni:

lorien.blog.hu/2013/07/18/le_tour_de_serpenyo_18_etap_gap-alpe-d_huez_la_pogne_narancsviragos_vajas_kalacs
süti beállítások módosítása