LECSÓ befőzés
2018. augusztus 07. írta: Zita éléskamrájából

LECSÓ befőzés

Szereted a lecsót télen-nyáron? A Családod is?
Én igen. S a Családom is.
Ezért írtam csupa nagybetűvel - LECSÓ.
Ha napérlelte magyar földön termett zöldségből szeretnénk készíteni, akkor bizony most kell gondoskodni róla, hogy télen a kamrapolcról levehessük.

Rajtam ne múljon! 38 db 720 ml-es és 14 db 370 ml-es üveggel készült.

lecsobefozes_uvegek_tele_ze_1.jpg

Hozzávalók 2 db 720 ml-es üveghez:
1 kg lecsópaprika (tisztítva mérve)
30 dkg paradicsom (tisztítva mérve)
30 dkg vöröshagyma (tisztítva mérve)
10 dkg zsír
2 dkg só

A fentiekhez képest én felhasználtam  (tisztítva mérve)
22 kg paprikát
6,6 kg paradicsomot
6,6 kg vöröshagymát

Nézzük a részleteket!

Először mindig a paprikát dolgozom fel: megmosom, magházát eltávolítom, és a húsát feldarabolom. A paprika terméscsúcsát lecsípem, kettévágom, a magházat kikanyarítom. Lecsóbefőzéshez a fél paprikákat 1,5-2 cm-es darabokra vágom fel keresztben. Ha nagy a felfújt bogyó termés, akkor hosszában négybe vágom, és utána jön a keresztirányú darabolás.

lecsobefozes_felvagas_ze.jpg

Azért a paprikával kezdem, mert ennek mennyiségéhez mérem a többi összetevőt is, innen tudom, mennyi paradicsomot, hagymát tisztítsak meg. Merthogy azt szeretem, ha mindent előkészítek, és akkor látok neki a befőzésnek.
27 kg paprikából lett 22 kg lecsó alapanyag.

lecsobefozes_paprika_felvagva_ze.jpg

A paradicsomot meg szoktam hámozni, mert nem kedvelem, ha a kész lecsóból az összepördült paradicsomhéj a kanalamra kerül. (A villámra sem.)
Paradicsomot a legkönnyebben úgy tudok hámozni, hogy a megtisztított piros bogyókat forrásban lévő vízbe rakom 3-5 percre, majd szűrőkanállal kihalászom, és hideg vízbe teszem.  A munkát megkönnyíti, ha van egy szűrőbetétes nagy fazekad, mert akkor a leforrázott alapanyagot szűrőstől is ki lehet venni a vízből.

lecsobefozes_szurobetet_ze.jpg

Lehet, hogy a héja meg is repedt, és könnyű lehúzni, de ha nem, akkor a kés hegyével megsértve máris ki lehet bontani a díszcsomagolásból.

lecsobefozes_paradicsom_hamozas_ze.jpg

Úgy láttam, hogy amíg a leforrázott bogyókat meghámoztam, addig éppen elég időt töltött a következő adag a forró vízben, és fennakadás nélkül lehetett a paradicsomot előkészíteni. A meghámozott paradicsomot kettőbe vagy négybe vágtam - folyik a leve! - és a zöld csumarészt is kikanyarítottam egy kis késsel. 9 kg paradicsomból lett 6,6 kg befőzésre kész alapanyag, de volt benne néhány szem, amiből nemcsak a csumát kellett eltávolítani, hanem romlásra utaló foltokat is. 

lecsobefozes_paradicsom_felvagva_ze.jpg

A megtisztított paradicsom elég darabos, úgyhogy én még megmerítettem benne a botmixert is, így könnyű volt vele később dolgozni.

Kerülgetem, kerülgetem, de csak eljön a hagyma ideje is!
A vöröshagyma tisztítva 6,6 kg lett. Ha nem akarsz sokat sírni, akkor egy nagy tál vízbe tedd bele a fejeket, és a vízből kivéve távolítsd el a héját. Hogy mennyi időt vesz igénybe ennyi hagyma megpucolása? Nagyjából egy órát. 
És az is ennyit, hogy félkarikákra feldaraboljam.  

lecsobefozes_hagyma_felvagva_ze.jpg

Elővettem a zsírosbödönt, a sót, minden ott sorakozott a munkafelületen.

lecsobefozes_hozzavalok_felvagva_ze.jpg

Tudtam, hogy mennyi az alapanyag, tehát elmostam megfelelő számú befőttes üveget, fém kupakot, és kezdődhetett a főzés. 

lecsobefozes_tiszta_uvegek_ze.jpg
Mivel egy nagy lábasban készítem, egyszerre annyit főzök meg, amennyi nagyjából 4 db 720 ml-es üvegbe belefér.

Egy adagnyit ki is mértem: 2 kg paprika, 60 dkg hagyma, 60 dkg paradicsom, 20 dkg zsír, 4 dkg só.

A lábasban felforrósítottam a zsírt, néhány percre rátettem a hagymát. Tényleg néhány percre, még üvegesre sem pirítottam. Rászórtam a sót, beletettem a paprikát. Egy-két percig kevergettem, és már hozzá is öntöttem a paradicsomot Így majdhogynem együtt párolódik meg minden. 
Ha friss fogyasztásra készítem a lecsót, akkor a hozzávalók sorrendje ugyanez, de a pirítási, párolási, sütési idők eltérnek.

lecsobefozes_gazon_ze.jpg

20-25 perc alatt lett készen a fenti módon egy adag. Nem főzöm puhára, kissé roppanós marad a paprika, de még ki is fogom dunsztolni. Mindenesetre láthatóan összeesik a lábasba töltött zöldségmennyiség.
Egy másik nagy lábasba átöntöttem, hogy kicsit langyosodjék, és máris kezdtem elölről: zsír, hagyma, só....

Amikor már nem volt túl forró, üvegekbe töltöttem, rácsavartam a kupakot.

Kimértem a következő főzésre valót...
és így tovább...
5 és fél órán keresztül...

Amikor készen lett az első 18 db 720 ml-es üveg, beletettem a befőzőfazékba őket 30 percre, 85 fokra állítva a hőmérsékletet.
Még főztem, amikor a második 18 db is a befőzőfazékba került.  

Amíg a maradék is kidunsztolódott, addig elmosogattam, rendet raktam a konyhában, a gáztűzhelyet is letakarítottam, mert óhatatlan, hogy le/oda/rácsöppenjen...

Néhány nap múlva a kis címkéket is ráragasztottam, és a kamrában a helyükre tettem őket.

lecsobefozes_uvegek_tele_oldalrol_ze.jpg

Felhasználáskor csak fel kell forrósítani, és már ehető is. Tojással, rizzsel, kolbásszal, oldalassal, májjal... Nem sorolom tovább.

 

Kiegészítés 2018. augusztus 9.
Egy kis időmérleg a fenti mennyiség befőzéséhez:
paprika mosás, felvágás 3,5 óra
hagyma tisztítás 1 óra
hagyma felvágás 1 óra
paradicsom mosás, forrázás, hámozás 50 perc
befőzés 5 óra
üvegek elmosása 0,5 óra
elő- és utólagos takarítás 45 perc

MIndösszesen: fél nap. 
És hány nap nyárízű falatozás! Majd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr8114158581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása