Homoktövis mag és héj őrlemény
2018. augusztus 26. írta: Zita éléskamrájából

Homoktövis mag és héj őrlemény

Hat napja, hogy két liter homoktövis levet eltettem üvegekbe, és a préselés után megmaradt magot és gyümölcshéjat kiterítettem száradni a tornácra. 

A homoktövis drogja a termés, illetve a terméshúsból és a magból kinyerhető zsírosolaj. (Gyógyszerkönyvekben nem szerepel.)
A Bernáth Jenő által szerkesztett könyvben olvastam, hogy milyen vitaminokat, mikroelemeket, aminosavakat tartalmaz. Ezen hatóanyagoknak köszönhetően szervezetünk védekezőképességére kedvezően hat, egyes anyagai néhány vizsgálat szerint gátolják a rákos folyamatokat, jó hatással vannak vércukor- és koleszterinszintre. Olaját kozmetikai készítményekben használják, a külső és belső hámszövetek sérüléseinek gyógyulását elősegíti, sugárbetegségek gyógyításában is alkalmazzák.

Nos, a fentiek miatt szárítottam és őröltem meg a héját, magját. Amikor még a gyümölcspréselés előtt átválogattam, nem szedegettem ki a kosárból a belehullott leveleket, mert sejtöregedést gátló hatása van. (Ki akartam kerülni az idegen szó használatát, de le kell írnom, mert az antioxidáns kifejezés elterjedtebb.) Sejtettem, hogy a gyümölcslé kinyerés után úgyis ott lesz a mag és héj társaságában, majd együtt megszáradnak, kiszáradnak.
A préselés előtti alapanyag:
homoktovis_orlemeny_bogyok_ze.jpg

A még nedves "mellékterméket" vékonyan elterítettem egy tepsiben, és kitettem a tornácra. Itt még árnyékban is 30 fok volt a héten. A muslincák támadása ellen egy vékony textilpelenkával lefedtem a tepsit.

homoktovis_orlemeny_szarad_ze.jpg

Csak egy napig hagytam rajta a takarót, mert attól tartottam, ha nem éri szél, lassan fog száradni, bedohosodhat, megpenészedhet. Így fedetlenül száradt tovább. Minden nap átmozgattam. Az első két napban csak a fakanállal, utána már kézzel morzsoltam is, hogy az összeragadt darabok szétessenek. 
Nos, egy ilyen alkalommal találkoztam egy tüskével is. Nem, nem a szemem vette észre. Megszúrt. (Sebaj, a hámszövet sérüléseinek gyógyulását elősegíti...) Nagyon hegyes vége van. Persze a tüskék mérete és száma az ágakon fajtafüggő, ez ilyen:

homoktovis_orlemeny_tuske_ze.jpg

Ma reggelre száraznak éreztem, és mivel megérkezett a várva-várt eső is, attól tartottam, hogy a párás időben megszívja magát, elérkezettnek láttam az időt, hogy ledaráljam.

homoktovis_orlemeny_szaraz_ze.jpg

homoktovis_orlemeny_tenyeremben_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

A 370 g mag/héj 176 g-ra száradt.

Elővettem a mákdarálót, mert úgy gondoltam, ha a kis mákszemekkel meg tud birkózni, a homoktövis mag és héj sem okoz majd neki gondot. Tartottam tőle, hogy majd bedugul, de szerencsére fél óra alatt le tudtam darálni a 17 dkg szárítmányt.homoktovis_orlemeny_makdaralo_ze.jpg

Szokás szerint a műhelyben a satuba fogtam be a darálót, ahogy arról már többször beszámoltam.

Nagyon finom, szinte őrölt paprika finomságú őrlemény keletkezett:

homoktovis_orlemeny_talban_ze.jpg

homoktovis_orlemeny_ujjaimon_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Azt még nem tudom, hogy az őrlemény mennyi ideig tárolható, mert attól tartok, hogy olajtartalma miatt előbb-utóbb avasodni fog. De majd beszámolok a tapasztalataimról.

Beletettem egy 370 ml-es befőttes üvegbe az egyik felét, a maradékot pedig egy 212 ml-esbe. Ebbe már csak egyujjnyi jutott.

Majd ezt használom fel először. Vajas kenyérre szórva, túróba, joghurtba keverve. 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr614204267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása