Túró házilag
2018. május 16. írta: Zita éléskamrájából

Túró házilag

Két hete nem készítettem sajtot a szokásos 10 liter tejből, mert a középső gyermek ballagása miatt vendégeket vártunk, és félretettem a tejet a süteményekhez. 

Maradt belőle. Házi tej, nem romlik meg egy hét alatt a hűtőben, de amikor a friss tej megérkezett, döntenem kellett az előző heti sorsáról. 

Legyen belőle túró!

turo_talban_ze.jpg

Hozzávalók:
tej

Nem hosszú a lista... Lássuk egy kicsit részletesebben!
A tej természetesen kellően zsíros házi tej. Körülbelül 5,5 liter tejből lett 1,2 kg zsíros túró.
Vagyis, ha hasonló minőségű a tej, amit használsz, 1 liter tejből nagyjából 20-22 dkg túró lesz.

A tejet kivettem a hűtőből, és egy nagy fazékba öntöttem. Még éppen le tudtam fedni, mert igen tele lett.

Tavasz vége van, még a lakás nem melegedett fel nagyon, úgyhogy a tej két nap alatt alvadt meg. Nem tettem bele semmilyen adalékanyagot, hagytam, hogy a körülöttünk lévő baktériumok tegyék a dolgukat. Ha a tej megalszik (ezek szerint a tej nem is tud megromlani!), akkor folytathatjuk a túrókészítést. Nem hagytam tovább állni, meg ne keseredjék.

Az aludttej tetején keletkezett zsíros réteg a tejföl. Vagyis ez a megsavanyodott tejszín. Ha szeretnéd, óvatosan, gyengéden le is kanalazhatod, és használhatod úgy, mint a bolti tejfölöket. Természetesen más az íze... (3-4 napig áll el a hűtőben)
Én most nem fölöztem le az aludttejet, hogy jó zsíros túrónk legyen.

turo_tejfol_ze.jpgturo_aludttej_ze.jpg

 

 

 

 

 

Az első képen az aludttej felszínén található tejfölt látod gyűrődni, a második képen az aludttej.

A gáztűzhelyen az egyik közepes égőt meggyújtottam, takaréklángra állítottam, lángelosztót tettem fölé, és erre jött a fazék, teli aludttejjel. 

Lassan, komótosan kell melegíteni az aludttejet. Néhány perc után óvatosan megkevertem, hogy nehogy leégjen. Míg elérte a kívánt hőfokot, néha megkavartam, hogy egyenletesen melegedjék.
Természetesen ilyenkor törik az aludttej, de nem gond. Amikor kézmelegnek éreztem, tehát 37 fok körüli lehetett a hőmérséklete, elzártam alatta a gázt. Van, aki tovább melegíti, akkor szárazabb lesz a túró állaga. 40 fok körül már kezd rögösödni, kicsapódik a fehérje. 60 fok fölé ne melegítsük!

Elővettem az erre a célra használt jó nagy textilpelenkát, és az összetöredezett felmelegített aludttejet beleöntöttem. 

A batyu két szék közé került, no de nem a földre. A textilpelenka sarkait összekötöttem, a csomó alatt fakanalat vezettem át, és a két egymáshoz közel tolt szék ülőfelületére támasztottam a fakanál két végét. A "csomag" alá lábast tettem, hogy a lecsöpögő savót felfogjuk.
(A savót sok dologra használhatjuk, ki ne dobd! Majd írok részletesebben is, de addig néhány hívószó: gyümölcsturmixok, frissítő italok, kenyérsütés, kelt sütemények, kert, hajmosás, bőrápolás, sebgyógyítás.)

turo_csepeg_ze.jpg

Minél tovább hagyod csöpögni, annál szárazabb lesz a túró. A reggel felakasztott túrót este kibontottam:
turo_ruhan_ze.jpg

Ezeket a nagy rögöket érdemes kézzel szétmorzsolni, és már használhatod is!

Én másnap a kellően zsíros túró egy részéből túrós kuglófot sütöttem. Érdemes volt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr4913965210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása