Krumplivetés 2018.
2018. április 10. írta: Zita éléskamrájából

Krumplivetés 2018.

Tegnap elvetettem a krumplit, három félét.
Az elmúlt 5 évben Laura fajtájú krumplink volt, nagyon szerettük, de mivel minden évben fogtam "magot", vagyis tettem félre belőle kisebb gumókat vetni, itt volt az ideje, hogy bolti vetőburgonyát szerezzek be. 
Sajnos Laura éppen nem volt.

Így hát bővült a kipróbálandó fajták köre: Balatoni rózsa, Cleopatra, és egy Fleur Bleue fajtájú lila krumpli.

Vásárlás után a krumplikat a hálóból, illetve műanyag dobozkából kivettem, és kis farekeszbe raktam őket. Három hétig a hűvös előszobában, fényszegény, de nem sötét helyen, kb. 15 fokon csíráztak. 

Körülbelül 2-3 cm csírahossz a legjobb. Hosszabb ne legyen, mert vetéskor könnyen letörik. Fontos, hogy figyeljünk, a csíráknak kellően vastagnak, zömöknek kell lenniük. Ha nagyon vékony, úgynevezett cérnacsíra jelenik meg a gumón, azt ne vesd el. 

krumplivetes_lila_ze.jpg

krumplivetes_cleopatra_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Az első képen a lila krumpli, a másodikon a Kleopátra (Cleopatra) látható. Nos ezek a csírák inkább két centiméteresek, mint három, de a talajnedvesség és a várható időjárás miatt inkább elvetettem most.

A Balatoni rózsa fajta - mint vetőgumó - sajnos nem csírázott ilyen szépen, sőt a gumók negyedét el sem vetettem, töppedtek voltak, piciny csírával, némelyiken rothadt foltok is voltak. Pedig mindhárom fajtát ugyanaz a vetőmag forgalmazó állította elő, csomagolta. 

A tavaly ősszel fellazított talajt csak elgereblyéztem a borsóvetésről szóló bejegyzésben már dicsért vágógereblyével. Szép porhanyós magágy keletkezett, az egyenetlenségeket elsimítottam, és a talaj felszínen a hóolvadás után maradt hamuréteg is szépen elkeveredett. 

A sorjelölővel - rónának nevezzük itt - kijelöltem a sorokat. Mint már említettem a borsóvetésnél, nem állítható a fogak távolsága, de azzal dolgozunk, amink van, tehát keresztben-hosszában 25 cm-es sorokat rajzoltam.

krumplivetes_ronas_sorok_ze.jpg

A sortávolság 75 cm évek óta nálunk. Ez lehetőséget ad a krumpli töltögetésére, és a sorok közötti akár napi kétszeri sétára is, hiszen a krumplibogarakat kézzel szoktam összeszedni, nem vegyszerezem őket. Így persze a krumpli sem lesz "mérges"...


krumplivetes_vetogodrok_ze.jpg

Tőtávolságnak a 25-30 cm tökéletes lenne, de én másfél vonalközre, vagyis 37 cm-re vetem a krumplit.

Lehetne egy kicsit sűrűbb is, de egyedül úgy tudom elvetni, hogy előre kiásom a gödröt, és abba teszem a csírázott gumót, majd betemetem. Ennél sűrűbben meg nem tudok gödröt ásni. Persze lehetne árkolni is, lehet, hogy jövőre kipróbálom.
Tavaly olyankor vetettem el, amikor egyik gyermekem itthon volt, és segített.
Akkor kijelöltem a sort, ő egy széles fejű kapával haladt mellettem-előttem, és a kapával alakított gödörbe rögtön tettem is bele a vetőgumót. 

Ha majd kikel a burgonya, a sorokat jelölő karócskákat kiveszem, de addig jó szolgálatot tesznek. 

A három fajta krumpli között kihagytam egy üres sort, oda majd valószínűleg bársonykát ültetek, vagy a növényvédelem szempontjából hasznos vegyes sorok miatt valamilyen jó szomszédot (lóbab, kamilla, sarkantyúka, káposztafélék, karalábé, kömény, koriander, kukorica, torma, borsmenta, spenót).
Borsó, tök, cékla, zeller, napraforgó, paradicsom nem kerül a krumpli mellé, ők rossz szomszédok.

Kukoricát és napraforgót egyébként is szeretnék itt-ott vetni a kertben. Most nem arra gondolok, hogy valamelyik parcellában szépen sorban, hanem elszórtan, hogy a forró nyári napokon legyen folyamatosan némi mozgó árnyék a növények felett. Abban is reménykedem, hogy ezek a növények magasságuk miatt egy kicsit fogják majd a levegőt, és a nagy légszárasság kevésbé károsítja majd a védenceiket, mert a párásabb levegő a sorok között marad.

Terveim szerint most néhány évig a termésből fogok vissza vetőgumót. Mindaddig, amíg betegség jelét nem látom, de legfeljebb 4-5 évig tudom használni a saját szaporítóanyagot. 

A szétszórt hamu sok foszfort és káliumot tartalmaz, ez fontos a krumplinak. Majd érett komposztot is kap később. Túlzott nitrogén adagolása nem kedvez a burgonyatermésnek, mert inkább a zöldtömeget növeli.

Ja, a szomszédos parcellában a hálók alatt kel a 12 napja elvetett zöldborsó! Még azok is, amelyek miatt izgultam, mert már lejárt a vetőmag előállító által feltüntetett minőség megőrzési határidő.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr6213824786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása