Hájas leveles tészta készítése
2018. március 12. írta: Zita éléskamrájából

Hájas leveles tészta készítése

Nagymamád, dédnagymamád készített ilyet? Vagy a nagynéni tudta legjobban elkészíteni az egész családban?

hajas_teszta_nyers_felvagva_ze.jpg

Lekváros hájas, csavart lenmagos rúd, házi krémes, mártogatáshoz kis háromszögek, édes vagy sós habrolóhoz, és mindez egy tésztából. Díszíthetsz almarózsával... No jó, meg kell dolgozni vele, de tudjuk, miből van!

Mint korábban írtam, a madarak téli etetéséhez vettem elő a fagyasztóból disznóhájat, hogy minél teljesebb legyen a téli ellátásuk. 

Magunknak is vettem elő, hogy hájas tésztát készítsek. Lehet, hogy közös konyhán vagyunk a madarakkal?

(Húsboltokban kapható, ha kedvet kaptál, be tudod szerezni disznóvágás nélkül is!)

Hozzávalók: 
70 dkg liszt
35 dkg darált, tisztított disznóháj
2 evőkanál (10-12 dkg) tejföl
1 tojás
1 dl fehérbor, vagy ennek hiányában egy evőkanál 20%-os ecet (vagy két kanál 10%-os)
1 teáskanál (1 dkg) cukor
1 teáskanál (1 dkg) só
1,5 dl víz (ez változhat aszerint, hogy ecetet vagy bort használtál)

A fényképeken nagyobb adagnyi tésztákat fogsz látni, mert én négyszeres adagot készítettem. Igaz, azt két részletben párhuzamosan, hogy elférjek a nyújtódeszkán.
Mivel a fagyasztott háj zsiradék, a vele elkészített tészta hőkezelés nélkül le-, vagyis visszafagyasztható, és később felhasználható.

Ha már fagyasztás: kiengedéskor erősen meg kell lisztezni a felületet, amin kiolvasztjuk, mert menthetetlenül leragadhat, és a felszedésekor megsérülnek a gondosan hajtogatott rétegek!

Kezdjük az elején! No, nem megyek el odáig, hogy végy egy 200 kg-s disznót, de a hájat mindenképpen meg kell tisztítani, vagyis a vékony hártyaréteget le kell róla fejteni. Valószínűleg kést is kell használni, hogy a háj és a hártya találkozásánál könnyebben le tudd fejteni, de olyan képet nem tudtam készíteni, mivel két kéz ahhoz kevésnek bizonyult.
Nagyon fontos az alapos tisztítás, mert a megmaradt hártyaréteg elronthatja a tészta szerkezetét.

Miután a hájat megtisztítottam, kisebb darabokra vágtam, hogy a húsdarálóba bele tudjam rakni.
(Vigyázok a konyhai felületekre, én a műhelyben a satuba rögzítem a darálót.)

hajas_teszta_haj_tisztitas_ze.jpg

hajas_teszta_haj_darabolt_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

A hájat így már könnyű ledarálni. Zsiradék, tehát nem terheli a gépet sem nagyon (ha elektronikusat használsz), és téged sem, ha te tekered.

hajas_teszta_haj_daralas_ze.jpg

Kimértem az összes hozzávalót, a lisztből elvettem 10 dkg-t, és a 35 dkg darált hájjal összekevertem, összegyúrtam. Nem tettem hideg helyre, mert akkor megkeményedik, és nehezebb a tésztára kenni.

hajas_teszta_daralt_haj_ze.jpg

hajas_teszta_hozzavalok_ze.jpg

 

 

 

 

 


A fennmaradó 60 dkg lisztet és a többi hozzávalót összegyúrtam annyi vízzel, hogy se túl kemény, se túl lágy ne legyen a tészta. Előző esetben nehéz lenne vele dolgozni, az utóbbi esetben a lisztes háj rákenése bizonyulna megoldhatatlannak. (A képen a két tojás ne tévesszen meg, kétszeres adag van a tálban!) Mivel néhány napja palacsintát sütöttem, maradt szódavíz, abból is használtam.

hajas_teszta_cipo_ze.jpg

Az elkészült cipót pihentetés nélkül kinyújthatod, és rákenheted a lisztes hájat.

hajas_teszta_hajjal_ze.jpg

hajas_teszta_hajjal_kenve_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

Jó érzés vele dolgozni, és a tészta is úgy érezheti, mintha hájjal kenegetnék...

A hosszanti oldalról indulva feltekertem, mint a beiglit, majd a kapott rudat gyengéden ellapogatom először kézzel, majd nyújtófával.

hajas_teszta_felcsavar_ze.jpg

hajas_teszta_nyers_1_hajtogat_lapit_ze.jpg

 

 

 

 

 


A tészta két szélét behajtottam a feléig, majd kettőbe:

hajas_teszta_nyers_1_hajtogat_ket_szele_ze.jpg

hajas_teszta_nyers_1_hajtogat_kesz_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

Fél, háromnegyed órát pihentettem a tésztát tállal letakarva.

Az első hajtogatáson túl vagyunk, jön a következő, amit - a fenti pihentetési időt betartva - kétszer végezzük el:

A tésztát gyengéd mozdulatokkal - nem erőből! - kinyújtom akkorára, amekkorára a nyújtódeszka mérete engedi.

Én szoktam figyelni, hogy melyik volt a tészta "nyitott" fele. A legutóbbi képen a négyrét hajtogatott tészta jobb széle, a kezemmel átellenes oldalon. Először ezt a szélt hajtom be harmadáig, majd erre rá a másik oldalt:

hajas_teszta_nyers_2_hajtogat_elso_harmad_ze.jpg

hajas_teszta_nyers_2_hajtogat_masodik_harmad_ze.jpg

 

 

 

 

 

A tészta egyik, majd másik rövidebb oldalát behajtom középig, és kettőbe hajtom.

hajas_teszta_nyers_2_hajtogat_elso_negyed_ze.jpg

hajas_teszta_nyers_2_hajtogat_masodik_negyed_ze.jpg

 

 

 

 

 

hajas_teszta_nyers_2_hajtogat_kesz_ze.jpg

Letakarva pihen, majd újra kinyújt, harmadolva hajt, negyedelve hajt, pihen.

Pihentetés után 4-5 cm vastagra nyújtom, és felvágom szabályos téglalapokra. Ezekből lehet aztán sütni, vagy sütőpapírba becsomagolva, műanyag tasakba téve lefagyasztani. Érdemes tálcán betenni a mélyhűtőbe, amíg átfagy, hogy ne formátlanodjék el.

hajas_teszta_nyers_felvagva_ze.jpg

Hogy csinos téglalapok keletkezzenek, a két szélét levágtam, ebből rögtön csavart lenmagos rudacskák készültek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr1713734348

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása