Zöld dió befőtt
2018. június 29. írta: Zita éléskamrájából

Zöld dió befőtt

A zöld dió befőtt készítését megelőzi egy két hetes időszak, amikor is a leszedett zöld diót megszurkálod, áztatod. E két hét teendőit már leírtam egy külön bejegyzésben, hogy ne kelljen magam ismételni a zöld diós recepteknél (diólikőr, lekvár).

zold_dio_befott_kozel_ze.jpg

Ha még nem készítettél zöld dió befőttet, akkor tudd, hogy a dió méretétől függően egy 720 ml-es üvegbe körülbelül 40 dkg diót tudsz beletenni. Mivel a befőzőfazekamba egyszerre 18 ekkora üveg fér bele, én ehhez igazítottam a mennyiséget.

Letelt a két hét, a megszurkált, áztatott zöld diót most meg kell főznünk. Az áztatott dió minden kilójához öntünk egy liter vizet, abba fél evőkanál 20%-os, vagy egy evőkanál 10%-os ecetet.
Forrás után 10 percig főzzük.

A zöld dió továbbra is maszatol, összefogja az edényt is. Az ecetes főzés során ilyen volt a fedő: (Lemosható.)

zold_dio_befott_fozes_fedo_ze.jpg

Közben elkészítjük a fűszeres szirupot.
Hozzávalók a zöld dió minden kilójához:
0,5 l víz
0,5 kg cukor
3 g fahéj rúd
1 g egész szegfűszeg
2,5-3 g citromsav

Az ecetes vízben megfőzött dióról a levet leöntjük.

zold_dio_befott_aztatas_utan_le_le_ze.jpg

 zold_dio_befott_ecetes_utan_sok_ze.jpg

 

 

 

 

 

Újra főzés következik, a szirupban megfőzzük a diót. Ha felforrt, akkor tíz percig főzzük, majd fedő alatt hagyjuk kihűlni. Ezt még az ezt követő két nap is megismételjük, tehát forrás után 10 percig főzzük a diót, és hagyjuk kihűlni. Összesen háromszor főztük meg a fűszeres szirupban.

A harmadik napon az utolsó szirupos főzés után hagyom kihűlni a diót a lében. Előkészítem az üvegeket. 
A kihűlt dió levét leszűröm, és a megfeketedett szemeket üvegbe teszem. Nagyságrendileg 40 dkg dió fér el az üvegben. Nagyobb szemeket nehezebb ügyesen elrendezni, ilyenkor szerencsésebb a kisebb szemű dió.

Az üvegbe töltött dióra ráöntöm a leszűrt fűszeres szirupot, és lezárom kupakkal. 
Hogy tartós legyen, még kidunsztolom. A befőzőfazekamban 80 fokon 30 percet töltöttek az üvegek, és mivel már késő éjszaka lett, mire végeztem, a fazékban hagytam kihűlni. Másnap (ma) reggel szedtem ki őket a fazékból. 
Ha hagyományosan dunsztolod, akkor még száraz dunsztba kell tenned az üvegeket plédek, párnák, takarók közé, hogy lassan hűljenek ki. 

zold_dio_befott_uvegben_ze.jpg

(Az üvegbe töltésről is készítettem képeket, de mivel nem szeretem a vakut, és kikapcsoltam, sajnos nem lettek élesek a késő esti konyhai fényviszonyok miatt.)

Ha maradt szirupod, nyugodtan töltsd palackba, és a befőttel együtt dunsztold ki. Jó lesz öntetnek süteményekhez, fagyihoz, rizsfelfújthoz. 

Nekem még maradt dió és szirup is, abból lekvár fog készülni. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr3114081559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása