Diólikőr
2018. június 24. írta: Zita éléskamrájából

Diólikőr

Ma szűrtem le a zöld dió likőrt, úgyhogy a karácsonyi vacsora egyik fontos összetevője már el is készült, csak érlelődik. 

diolikor_kis_poharban_ze.jpg

Nem készítettem még, csak kóstoltam, úgyhogy azt gondoltam, a zöld dió befőtt és lekvár készítéséhez készülődve próbáljuk ki ezt is, ha már az alapanyag rendelkezésre áll.

Hozzávalók:
2 l pálinka (kb. 48-50 fokos)
1 kg cukor
60 dkg zöld dió
29 g darabos, nem őrölt fahéj
16 g szegfűszeg - egész
6 g ánizsmag - egész

A fűszerezésnél kísérletezz, van aki tesz bele narancshéjat, szerecsendiót, vaníliarudat. Ebben most nincs, az általam felhasznált hozzávalók pontos mennyiségét tüntettem fel. 

Első lépésként kérlek, olvasd el a zöld dió szedéséről, tisztításáról szóló bejegyzésemet, mert saját tapasztalatból tudom, mit jelent több mint két hétig fekete kézzel járni-kelni, magyarázkodni!

Felhúztam a vastag gumikesztyűt, és a zöld diót megmostam, késsel 4-5 darabra vágtam. Akkor jó, ha kés könnyedén szalad a szemekben, még nem csontosodik a dió héja.
(Nincs jelentősége, hogy hosszanti, vagy keresztirányban. Mindkettőt kipróbáltam, nekem a keresztirányú darabolás tetszett jobban, már ha van jelentősége, hogy hogy néz ki a dió az áztatás során.) 

Egy 4250 ml-es befőttesüvegbe beleöntöttem a pálinkát, beleszórtam a cukrot és a fűszereket. 

diolikor_fuszerek_palinkaban_ze.jpg

Nagyon tetszett, ahogy a különböző fűszerek kavarogtak az áttetsző lében.
Jöhetett is a feldarabolt zöld dió, hogy bódító fürdőt vegyen. Negyed óra múlva már szép zöld színű volt a pálinka: Másnap reggel meg már szinte fekete.

diolikor_uvegben_frissen_ze.jpg

diolikor_1_napos_ze.jpg

Jól záródó üvegbe kell tenni, hogy se a fűszerek illata, se a pálinka alkoholtartalma ne illanjon el. Látszik, hogy a cukor már majdnem elolvadt, hiszen az első nap folyamán többször felráztam az üveg tartalmát, hogy ez mihamarabb megtörténjen.

Két hétig tartottam a konyhában, minden nap megmozgattam még azután is, hogy a cukor feloldódott.

Ma, ahogy már említettem, le is szűrtem. Többrétegű gézlapot tettem a tölcsérbe, erre még egy szűrőt, és így öntöttem az üvegbe.diolikor_szuro_ze.jpgA hozzávalóknál felsorolt mennyiségből 2,5 liter likőr lett.

A szüredéket félretettem, mert egy-két nap múlva készítem a zöld dió lekvárt és befőttet is, ahhoz majd használom. diolikor_szuredek_ze.jpg

Ha nem pálinkával, hanem magasabb alkoholtartalmú szesszel öntöd fel a zöld diót, akkor érdemes a szüredéket felönteni valamennyi vízzel, egy-két órát áztatni, és ezzel hígítani a nagyon erős likőrt.

Megkóstoltam. Az illata fenséges, az íze is nagyon jó, bár még az ízeknek össze kell érnie. Nekem egy kicsit "csípős", vagyis erős. A pálinkák már csak ilyenek... Majd decemberben meglátom, kell-e egy kicsit lágyítani rajta. A színe mélyzöld, egyre sötétedni fog.

diolikor_uvegekben_ze.jpg 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr7114068501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása