Csalánlevél
2018. június 20. írta: Zita éléskamrájából

Csalánlevél

Kora tavasztól késő őszig gyűjthető. Én általában tavasszal gyűjtöm, idén április utolsó napján szedtem.

csalan_egy_szal_ze.jpg

József Attila: Kertész leszek

Kertész leszek, fát nevelek,
kelő nappal én is kelek,
nem törődök semmi mással,
csak a beojtott virággal.

Minden beojtott virágom
kedvesem lesz virágáron,
ha csalán lesz, azt se bánom,
igaz lesz majd a virágom.

Tejet iszok és pipázok,
jóhíremre jól vigyázok,
nem ér engem veszedelem,
magamat is elültetem.

Kell ez nagyon, igen nagyon,
napkeleten, napnyugaton -
ha már elpusztul a világ,
legyen a sírjára virág.

 

Néhány évig irigykedve néztem egyik közeli szomszéd kerítését, aminek tövében nagyon sok csalán nőtt. Olyan is volt, hogy elmentem hozzá, lekaszáltam, és itthon leszecskázva a veteményesben mulcsoztunk vele.

Három-négy éve azonban nálunk is megjelent egy akácos erdőfolt mellett, annak észak-keleti oldalán. 

csalan_folt_ze.jpg

Nagyon örülök neki. Biztosítja a teának valót, erjesztett levét a kertben is fel lehet használni, és nem utolsó sorban néhány lepke kedvenc szaporodóhelye. 
Jövő tavasszal zsenge hajtásaiból főzeléket szeretnék készíteni, mert sok jót hallottam róla, de ebben a formában még nem fogyasztottuk. Magas vastartalma miatt vérszegénység esetén is jó hatással lehet.

Ha csalánlevelet gyűjtesz, ne feledd a gumikesztyűt!

Tavaly a csalánleveleket lefosztottam, úgy szárítottam meg, most a zsenge hajtások végét ollóval levágtam, és szárrésszel együtt leszecskáztam. 

csalan_folt_kozel_ze.jpgVannak, akik szedéskor a szárat két ujjuk közé fogják, és felfelé húzó mozdulattal a leveleket a szárról lefosztják. Nagy mennyiség gyűjtése esetén ez hasznos lehet, bár figyelni kell arra, hogy a növény szára hamar elkoptathatja a kesztyűt, az akár ki is lyukadhat.

csalan_kosarban_ze.jpgA kosárban a rövid hajtásvégek láthatók szárastól, amit szárítás előtt leszecskáztam. Többször írtam már, hogy a magas illóolaj-tartalmú növényeknél vigyázok, hogy a levelek ne sérüljenek, illatkapszuláik ne nyíljanak ki, mert akkor nagy részük elveszik a szárítás, de akár az tároló üvegbe töltés során. A csalánt nyugodtan felapríthatjuk, még így gyorsabban is szárad.

Ha már emlegettem a szecskázást: néha ez csak vágódeszkán késsel való aprítást jelent, ahogy például a ragadós galajnál szoktam tenni, mert azt nem igazán szereti a szecskázó felaprítani. 

Ismételten meg kell említenem a zsibpiacot, ahol Apukám csodákat vesz észre. Így kaptam egy kis szecskázót is (a nagyon nagy után). No nem a piacon fellelt állapotban adták át Szüleim, hanem így:

csalan_szecskazo_ze.jpgcsalan_szecskazo_tabla_ze.jpg

 

 

 

 

 

(Ha jól számolom, idén hatvan éves...)

Még ha gyenge szárrésszel is szedtem a csalánt, a szárrész megkönnyítette az adagolást, és a kézi hajtású aprító így könnyen "el tudta kapni" a növénydarabokat.

csalan_vagott_szecskazoval_ze.jpg

csalan_vagott_kezben_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

A felaprított 74 dkg levelet kiterítettem a szárítón.

csalan_kereten_tavoli_ze.jpgNegyedik napon már ropogósra, törékenyre száradt. 17,7 dkg lett belőle. 

csalan_szaritott_ze.jpgA kész szárítmányt 4250 ml-es befőttes üvegbe tettem, és felcímkézés után a kamrapolcra került. 

 

Mire használjuk?

A csalán leveléből készült teát vércukor szint csökkentő hatása miatt cukorbetegség, húgysav csökkentő hatása miatt köszvény, reumás megbetegedések tüneteinek enyhítésére ihatjuk.
Gyomor- és bélhurut, a légutak elnyákosodása esetén csökkentheti a kellemetlen tüneteket. 
Vízhajtó hatása miatt magas vérnyomás, és pangásos szívelégtelenség esetén javasolják. Ugyanezen hatása miatt a menstruáció előtti folyadékfelhalmozódás csökkentésére ivott csalánlevél tea enyhítheti a menstruációs fájdalmakat. A tavaszi tisztítókúrákhoz is vízhajtó hatása miatt javasolják. Viszonylag magas az ásványi anyag tartalma (például a vas), de hosszan ne alkalmazzuk szünet nélkül, mert túlzott fogyasztása bizonyos hasznos ásványi anyagok szintjét erősen lecsökkentheti.

Külsőleg zsíros, korpás hajra öblögetőszerként, aranyeres panaszok esetén ülőfürdőnek ajánlják.

 

Hogyan használjuk?

Teaként fogyasztva 1-2 teáskanál gyógynövényt öntünk le körülbelül 2,5 dl (egy csésze) forró vízzel. Érdemes lefedni, majd 5-20 perc után leszűrni. 
Napi 1-3 csészével ihatunk, de ha kúraszerűen alkalmazzuk, 6 hét után tartsunk legalább 4 hét szünetet.

Vízhajtó hatása arra érzékenyeknél erős lehet! 12 éves kor alatti gyermekeknél ne alkalmazzuk. Fogyasztása nem ajánlott áldott állapot esetén, nagy mennyiségben fogyasztva vetélésre hajlamosíthat. 

Ha fürdővízhez főzetet készítünk, akkor nyugodtan csináljuk erősebbre. Ugyanannyi vízhez 3-szor 5-ször annyi megszárított csalánlevelet tehetünk. 

 

Herbárium című könyvem a gyógynövények lelki hatásait is kiemeli:
Használata növeli a tettrekészséget, küzdőképességet, életerőt, azonban túlzott fogyasztása éppen ezen hatások miatt az indulatok, feszültség növekedését is eredményezheti. Figyeljünk magunkra, mint minden más gyógytea fogyasztása esetén!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr414061051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása