Stíriai metélt
2018. április 16. írta: Zita éléskamrájából

Stíriai metélt

Osztrák eredetű étel (Stájerország), ami most a másnapos csülkös bableves mellé készült. 
(Első nap palacsinta kísérte a levest.)

Ne keverd össze az erdélyi születésű vargabélessel!
(Ha készítek, természetesen megmutatom.)

stiriai_metelt_kesz_kocka_ze.jpg

Hozzávalók:

A tésztához:
50 dkg tehéntúró
20 dkg liszt
1 evőkanál tejföl
1 tojás
kevés só

Az edény kikenéséhez zsiradék, és zsemlemorzsa

Az édes tejfölös mártáshoz:
30 dkg tejföl 
4 tojás (3 is lehet) - saját tyúkoktól
4 dkg vaj
8 dkg cukor
1 citrom reszelt héja
10-15 dkg mazsola

Most néztem az órát: előkészület - 1 óra, sütési idő - 1 óra.

Hogy ne kelljen tétlenül várakozni két munkaművelet között, kezdd azzal, hogy felteszel melegedni kb. 4 liter vizet a tésztafőzéshez, és ha szeretitek a mazsolát, áztasd be langyos vízben, vagy rumban.

A tésztához először törjük át a túrót! Bevallom, ezt a munkaműveletet el szoktam "felejteni", de ennél az éteknél tényleg nem túl jó, ha nagyobb túrószemcsék vannak a tésztában, tehát nincs mit tenni, áttörtem. De azért nem a legsűrűbb szitámat választottam, jó szolgálatot tett egy kissé nagyobb lyukú szűrő is.

Az áttört túrót aztán a többi hozzávalóval egyszerűen kézzel összegyúrom. Ragad. Egy kevés liszt még, hogy megszabaduljak a tészta rám tapadt részeitől, és már mehet is a nyújtódeszkára.

stiriai_metelt_turo_attor_ze.jpg

stiriai_metelt_teszta_osszetevok_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

Nem tudom, a te sütőd mennyi idő alatt melegszik fel, én ennél a pontnál gyújtottam be az enyémet, mert kb. 20 perc kell neki, hogy elérje a 200 fokot.
A tésztát csinos kis cipóvá formázom, majd lisztezett nyújtódeszkán kinyújtom. Ez most körülbelül két gyufaszálnyi vastagságú lett.

stiriai_metelt_teszta_buci_ze.jpg

stiriai_metelt_teszta_kinyujt_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

És ha már metéltről van szó, metéljük fel! Nagyjából egy centiméter széles csíkokra vágtam fel, de előtte kettévágtam a tésztát. Ezt azért is érdemes, mert a tészta kissé ragadós, tehát nem tudod végighúzni a kést a kiszemelt vágási vonalon, hanem a kés élét vízszintesen a tésztába nyomva választottam le a csíkokat.

stiriai_metelt_teszta_meteles_ze.jpg

Nagyjából mostanra felforrt a víz is. 3-4 dkg sót tettem bele, és gyengéden beletettem a tésztacsíkokat. Hamar feljöttek a víz felszínére, de még hagytam 4-5 percig főni. Éppen újra felforrt a főzővíz, amikor úgy döntöttem, biztosan kész.

stiriai_metelt_teszta_fo_ze.jpg

A tésztát leszűrtem, és hideg vízzel leöblítettem, mert így nem fő tovább saját és a szomszéd tésztacsíkok melegétől. A szűrés most könnyen ment, mert az a szűrőbetétes fazekat használtam, amit a juhtúrós sztrapacska galuskájának, vagy a szilvás gombóc (ó-ó-ó...), krumplinudli főzésekor is szoktam. Ebből csak ki kell emelni a szűrőbetétet, és mehet a csap alá. Egyébként sima száraztészta főzéshez nem ezt használom, nagy űrtartalma miatt.

Most viszont egy kis időugrás következik, visszamegyünk az időben majdnem 10 percet addig, amíg a tésztát a felforrt vízbe tettük. Tudniillik amíg fő, elkészítjük az édes tejfölös mártást.

stiriai_metelt_martas_1_ze.jpg

A puha vajat kikeverjük a cukorral, beletesszük a tojások sárgáját, elkeverjük, majd a tejföl is jöhet. 

A fénykép kedvéért itt együtt van még mindenki, de hidd el, könnyebb a fenti sorrendben elkeverni a hozzávalókat! (Ha kissé érthetetlen a kép: átlátszó üvegtálba tettem a mártás hozzávalóit a nyújtódeszka szabadon maradt sarkára, ezért a képen még látszanak a főzésre váró tésztacsíkok...)

A tojások fehérjét kemény habbá vertem, és a mazsolával együtt elegyítettem a mártás eddig összekevert részével.

stiriai_metelt_martas_2_ze.jpg

stiriai_metelt_martas_3_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

A 30x22 cm-es üvegedényt zsiradékkal kikentem, zsemlemorzsával meghintettem.

A lecsöpögtetett tésztát beletettem az édes tejfölös mártásba, gyengéd mozdulatokkal összekevertem, és beletettem a sütőformába.

stiriai_metelt_sutes_elott_ze.jpg

A sütő már 200 fokos volt, úgyhogy mehetett is pirulni.

Egy óra múlva ilyen lett:

stiriai_metelt_sutes_utan_ze.jpg

Egy kis saját készítésű szamócalekvár sem rontja el, de az már nem fért fel a kezdőképre. 
A citromillatú macskamenta azonban igen. Ehető, nagyon finom a teája, és enyhén nyugtató hatású. Bővebben majd később...

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr8513838812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása