Torta, francia krémes utánérzéssel
2018. március 14. írta: Zita éléskamrájából

Torta, francia krémes utánérzéssel

"Öregszenek" a gyermekeim. Immár a legifjabb is 17 éves. 

Ma vágtuk fel a születésnapi tortáját:

kremes_torta_felszelve_ze.jpg

Nem, nem az eredeti francia krémes - már ha van ilyen -, sem a tésztája, sem a krémje.

Magyar Elek*, Az ínyesmester nagy szakácskönyvében (első kiadás 1932, 2200 db recepttel) a Cukrászati különlegességek fejezetben elsőként említi a Krémes pitét. Így kezdi receptjét:
"A cukrászdák egyik legnépszerűbb és legegyszerűbb, olcsóbb süteményét odahaza is elkészíthetjük - de csak ha kellő türelmünk van hozzá." 

A tészta nem vajas leveles tészta az én esetemben (mint ahogy az Ínyesmester is írja), hanem saját készítésű hájas leveles tészta, a krém meg bizony pudingporos. Bár már 1935-ben is készítettek pudingos krémet ilyen süteménybe Dr. Oetker receptfüzete szerint. Nagy úr a piacszerzési szándék...

Bánffyhunyadi Hunyadi Erzsébet szakácskönyvében** (először 1924-ben jelent meg) nem használ a Krémes béles krémjéhez pudingport, viszont a tojásból főzött krémet a fehérjéből felvert habon túl még zselatinnal gazdagítja. 

Majd egyszer én is elkészítem a vaníliarúdtól "piszkos" változatot is, de most a szokásos receptemet osztom meg Veletek. Annyi különbséggel, hogy a születésnapra való tekintettel most nem szögletes üvegtálban készítettem el, hanem tortaformában.

Hozzávalók:

A tortalapokhoz:
kb. 30 dkg hájas leveles tészta (ez saját készítésű), de lehet bolti vajas leveles tészta is

A krémhez:
6 tojás fehérje
25 dkg cukor
2 csomag vanília ízű pudingpor 
1,15 l víz
csipet só

Az eredeti receptem 4 csomag pudingport ír, eddig mindig úgy készítettem. Most elnéztem, 2 csomaggal használtam...

A tejszínhab réteghez:
4 dl habtejszín (lehűtve!)
10 dkg cukor
1 csomag (20 g) zselatin
kicsi víz

A karamelles mázhoz:
2 evőkanál kávé
3 evőkanál tej
20 dkg cukor
8 dkg vaj

Annyi mindent lehet készíteni hájas leveles tésztából, érdemes egyszer nekifogni, és készíteni, hiszen le is fagyasztható!

A leveles tésztát vékonyra kinyújtottam, tortakarikával két lapot vágtam ki. (A megmaradó tésztát kis háromszögekre felvágtam, kisütöttem, lekvárhoz, szószokhoz finom mártogatós!)

kremes_torta_tortalap_nyers_ze.jpg

Érdemes nagyobb kört vágni, mint amekkorára szükséged van, mert sütés közben kissé összeugrik. 
A tésztalapot sütőpapírral bélelt tepsibe tettem, 200 fokos sütőben megsütöttem. Felpúposodott, mint egy kispárna. Erről rögtön eszembe jutott, hogy nem így szoktam sütni. Így is tökéletes lett alsó tortalapnak, de a tetejét másként, az eddig bevált módon sütöttem:

A tésztát nagyon kicsit meglisztezett gáztepsi fenekén nyújtottam ki olyan vékonyra, amennyire csak a fizika törvényei engedték. Nem baj, ha már átsejlik a tepsi színe, minél vékonyabb, annál jobb. A vékonyra nyújtott tésztát villával megszurkáltam, hogy ne púposodjék fel, és 200 fokos sütőben megsütöttem. 

A kisült lapot a nyújtódeszkára csúsztattam, és a fenti állítható tortakarikával megfelelő méretet kivágtam belőle. Az esedéket meg megettük.

Elkészítettem a krémet:
A vizet 1,5-2 dl kivételével feltettem a tűzre. A tojások fehérjét csipet sóval és a cukor felével kemény habbá vertem. A  pudingport csomómentesen kikevertem a maradék cukorral és vízzel, és amikor a víz felforrt, beleöntöttem, és megfőztem. Ne csodálkozz, nem tejjel készítem, hanem vízzel, de tejet is használhatsz!

A vizes pudingot folytonos kevergetés mellett besűrítettem, és amikor az első buborékok mutatták, hogy felforrt, beletettem a tojások felvert fehérjét, óvatosan beleforgattam, és néhány percig ezzel is főztem.  

A krém kész is. A tortatartóra tortapapírt tettem, a tortakarimát rátettem a közepére, és belehelyeztem az alsó (kissé púpos) tortalapot. (Lehet, hogy elhasználtam a teljes torta szókészletet?) Beleöntöttem az imént elkészült krémet.kremes_torta_karimaban_krem_ze.jpg

Elkészítettem a kávés karamellt. (Azért nem a tejszínhabbal folytatom, mert a krémnek ki kell hűlnie, hogy a habot majd rátehessem.)

A vaj kivételével kis serpenyőben addig melegítettem a többi hozzávalót, míg a cukor felolvadt. Ekkor beledobtam a vajat, és 15-20 percig főztem. A lényeg az, hogy minél több nedvesség elpárologjék belőle, és jó sűrű legyen. Vigyázz, nagyon lassan hűl, égési sérülést okozhat!
A besűrűsödött karamellel meglocsoltam a felső tortalapot, és egy hőálló lapátkával elsimítottam. 

A zselatinport kis serpenyőbe szórtam, 3-4 evőkanál víz hozzáadásával gyenge tűz fölött, folytonos kevergetés mellett feloldottam. Nem főzöm, amint látszanak az első buborékok, elzárom a tüzet alatta.
A hűtőből kivett lehűtött tejszínhabot kemény habbá vertem a cukorral, és amikor készen volt, vékony sugárban belecsorgattam a zselatint, folytonos kevergetés mellett elegyítettem. (Ha nem elég hideg a tejszín, felverés közben kicsapódik a vaj, és nem tudod már a krémhez használni. Ne fagyaszd le, mert akkor meg nem lehet kemény habbá verni...)

Időközben a kapcsos tortaformában várakozó krém kihűlt. Rákentem a zselatinos tejszínt.

kremes_torta_karimaban_habkupac_ze.jpg

kremes_torta_karimaban_hab_ze.jpg

 

 

 

 

 

 

Erre már csak a karamellel megkent felső lapot kellett rátenni, és készen is volt!

kremes_torta_karimaban_kesz_ze.jpg


Most még igen hideg van a kamrában, ott pihent egy napot, hogy jó szilárd legyen. Szerencsére ekkor még nem vettem észre, hogy kevesebb pudingport használtam az előírtnál, úgyhogy nem izgultam. (Az csak most, a bejegyzés írásakor tűnt fel.)

Amikor fel szerettük volna szelni, csak a karimát kellett levenni róla:

kremes_torta_egeszben_ze.jpg

Miközben hűlt, a karamell megrepedezett a tetején, de mi így is jóízűen falatoztunk.

kremes_torta_kozeli_ze.jpg

Szeretnéd díszíteni ezt a tortát? Készíts a tetejére almarózsákat!

 

* Magyar Elek: Az ínyesmester nagy szakácskönyve
Gondolat - Pallas Antikvárium 1991.

** A jó házikonyha - Így kell főzni! A sütés-főzés tudományának új kódexe
Összeállította Bánffyhunyadi Hunyadi Erzsébet
Singer és Wolfner Irodalmi Intézet Rt. Kiadása 
(nekem az 1990-es reprint kiadás van meg, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó)

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr2013739576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása