Somlói
2018. február 28. írta: Zita éléskamrájából

Somlói

de azért nem az igazi... vagyis nem az eredeti

Kimaradt a tortalap egy része a konyakmeggyes torta elkészítésekor. 
Mit is mondana Micimackó? Gondolj, gondolj!

Legyen belőle somlói! No nem az eredeti, de egy finom utánérzés.

somloi_kesz_ze.jpg

Mivel maradék tortalapot használtam, ez a leírás nem minden esetben ad meg pontos mennyiségeket a hozzávalókat illetően. 
Inkább arról (is) szól, hogy bátran, ötletekkel teli ténykedjünk a konyhában, hogy ne menjen veszendőbe semmi. 
(Nem kezdek most külön eszmefuttatásba a nagyon nagy mértékű élelmiszer-pazarlásról, de sajnos létezik.)

 

Az eredeti somlói galuska nem is somlói volt, hanem somlyói, de az 1958-as brüsszeli világkiállításon, ahol bemutatkozott, a magyar helyesírást nem ismerők véletlen lehagyták a nevéből az ipszilont, és már ezen a néven vonult be a híres édességek közé. Tehát nem a Somló-hegy (Veszprém megye), hanem a Fót melletti Somlyó-hegy a névadó. 

És mi köze a Somlyó-hegynek ehhez az édességhez? Szőcs József Béla, a somlói galuska megalkotója a Somlyó-hegy tövében élt, amikor már saját cukrászdája volt, az is ott működött. 
A gasztrotörténelem persze megjegyzi, hogy az alapötlet - mármint a somlóié - Gollerits Károlyé volt, aki a Gundel cukrászda főpincéreként dolgozott. 

Tehát nézzük, mit készítettem a maradék tortalap felhasználásával!

somloi_teszta_ze.jpg
A tortalapot felkockáztam, és megöntöztem egy kis cukorsziruppal.
(Cukorszirup: 1,5 dl víz és 8-9 dkg cukor összeforralva, 0,5 dl rummal megbolondítva. Ha gyerekek is esznek majd a somlóiból, az alkoholt ki kell hagyni! ) 

somloi_dio_ze.jpg

Néhány marék diót vágódeszkán durvára vágtam, és egy serpenyőben megpirítottam. Egyszerű, de figyelmet igénylő munka, megéri!
Az üres serpenyőbe beleszórjuk a durvára vágott diót, és folyamatos kevergetés mellett megpirítjuk. Ne túl sokáig, mert megkeseredhet! Amikor már finoman illatozik, akkor készen is van.

Én még a serpenyőből is átöntöm egy másik edénybe ilyenkor, nehogy a forróságot őrző edényben megégjen a dió.somloi_teszta_es_dio_ze.jpg

A tésztára rászórtam a pirított diót, és elkészítettem a krémet:

4 tojás
0,5 l tej
10 dkg cukor
3 dkg liszt

somloi_krem_ze.jpg


A tojások sárgáját kikevertem a cukorral, liszttel, és 1 dl tejjel csomómentesre kevertem. 
Felforraltam 4 dl tejet, és a tojásos krémet beleöntöttem, sűrűre főztem. Az időközben kemény habbá vert tojásfehérjét a besűrűsödött krémbe belekevertem.

A krémet ráöntöttem a szirupos-diós tésztára, és formába kanalaztam. 

somloi_forma_ze.jpgMásnap formából kivéve tejszínhabbal díszítettem, és egy kis olvasztott csokoládéval meglocsoltam.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr6913705560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása