Kutyaházat barkácsoltam!
2018. február 04. írta: Zita éléskamrájából

Kutyaházat barkácsoltam!

Tegnap lett kész, de a használatbavétel már megtörtént - átmentem a vizsgán...

kutyahaz_kesz_vizjeles.jpg

 

Figyelem, asztalosok és régóta barkácsolók!

Az alábbi bejegyzés a nyugalmatok megzavarására alkalmas képeket és mondatokat tartalmazhat!

 

 

Nos, tavaly ilyenkor igen hideg volt, de a kutyáink nem használták a kutyaházakat. Inkább azokba a fa almásládákba bújtak, amikbe szalmával töltött zsákra régi szőnyegdarabot fektettünk. Ezek természetesen esőtől védett helyen voltak, de a szél még érhette őket... 
No jó, a puliknak vastag a bundájuk, de arra gondoltam, hogy a régi, egyébként igen rozoga kutyaházak helyett újakat építek.

Íme, az első.

Ez egy raklapra épített, esőtől és hótól védett helyre készült kutyaház, ami valójában a széltől és az ezzel járó hidegtől védi meg a kutyát - ha bemegy. Nem szigetelt, de az vázszerkezete alkalmassá tenné arra is.

Mivel a "háztartásban" fellelhető maradék anyagokból készült, így csak csavarokat és sarokvasat vásároltam hozzá, ezek ára nem érte el az 1.200 forintot. 

Nem is azt írom, hogy hozzávalók, hanem: 

kutyahaz_csavarok_vizjeles.jpg

Felhasznált anyagok:
1 db 90x70-es "teli" raklap
20 db 40x40-es sarokvas
8 db 8 cm hosszú hatos csavar 
100 db 4 cm hosszú négyes csavar
630 cm 5x5-ös fenyő palaléc


Nehezen meghatározható mennyiségű régi fa redőny
5 óra munkaidő*
egy kisflex
egy akkumulátoros behajtó

kutyahaz_raklapok_vizjeles.jpgElső lépésként a raklap hosszabbik feléből kisflexszel levágtam 35 cm-t, így a középső két talpa sarki talppá lépett elő, és a raklap mérete 55x70-es lett.

Ez a kutyaház alapja. A rétegelt anyagból készült talpak valószínűleg hamar tönkremennének, ha nem száraz helyre állítanám. 

Abban az esetben viszont tömör fa talpú raklapot választottam volna.

kutyahaz_karos_flex_vizjeles.jpg

Állványba tett kisflexszel az 5x5-ös lécből akkora darabokat vágtam le, hogy a raklap szélétől minden irányban maradjon 1,5 cm. 

Úgy gondoltam, hogy a burkolóanyagként szolgáló régi redőny lécei 1,5 cm szélesek, akkor éppen a raklap széléig fognak érni, ha rögzítem őket a vázhoz.


kutyahaz_alapkeret_vizjeles.jpg

 

A nyolc darab 8 cm hosszú csavart el is használtam, a léceket rögzítettem a raklapra, kihagyva az előbb említett 1,5 cm szegélyt.

 

 

Levágtam négy darab 50 cm hosszú palalécet, ezek szolgálnak a váz függőleges oldalaként. A levágott léc két szomszédos oldalára négyes csavarral rögzítettem két sarokvasat, és így az alapváz sarkára illesztve már csak be kellett csavaroznom.

kutyahaz_lec_sarokvassal_vizjeles.jpg

kutyahaz_sarok_sarokvassal_vizjeles.jpg

 

 

 

 

 

A fölső vízszintes záróelemeket is méretre vágtam, és rögzítettem sarokvassal.
Persze egy 5x5x5-ös méretűre vágott fakocka is pótolhatná a sarokvasakat, de megmondom őszintén, félelemmel vegyes tisztelettel viseltetek a gyorsan forgó vágókoronggal szemben, és igyekszem csak a legszükségesebb esetben használni...

A kész ajtónyílás nélküli vázba már csak az ajtókereteket kellett beilleszteni. Természetesen itt is sarokvasat használtam. 

kutyahaz_vaz_ajto_nelkul_vizjeles.jpg

kutyahaz_kesz_vaz_vizjeles_2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Eddig a nyolc darab 8 cm-es csavart, a 20 db sarokvasat és hozzá 40 db 4 cm-es csavart használtam el. 
Innentől a burkolóanyagtól függ, hogy mennyi csavar kell még.

Egy kis kitérő a burkolás előtt:
Ha szigetelt kutyaházat szerettem volna készíteni, akkor először belül burkoltam volna le - mondjuk osb-lappal - a vázat, és az öt centiméteres lécek közé be tudtam volna tenni a szigetelőanyagot, mielőtt a külső borítás rákerül. Természetesen az alját is ugyanígy tudtam volna szigetelni.

Ha nem esőtől védett helyre kerülne a ház, akkor a tetejét mindenképpen ferdére kellene készíteni, hogy a csapadék lefolyjék. Hát... mivel ez az első kutyaház, amit készítettem, kissé bonyolultnak - de nem lehetetlennek! - tűnt, hogy a léceket ne derékszögben rögzítsem, és még a burkolásnál is bonyolódott volna a dolog...
Szóval a kisebb ellenállás irányába haladtam.

A burkolásnál a kész vázat az oldalára fektettem, és először a három ajtó nélküli oldalt burkoltam. A raklapnál csavarral rögzítettem a redőny alsó lécét, majd szorosan hozzáütögetve a következőket, nagyjából minden harmadikat csavaroztam.
Khm... nem fúrtam előre lyukat, mert elég nehéz volt mozgatni a redőnytekercset, és egy-két helyen a száraz redőnyléc repedt, amikor behajtottam a csavart...
Amikor egy oldallal készen voltam, akkor a túllógó részt - némi izgalommal - kisflexszel levágtam. 

Így nézett ki az első oldal leburkolása után:

kutyahaz_egy_oldal_burkolva_vizjeles.jpg

Innentől nem készültek elfogadható minőségű fényképek, mert időközben besötétedett, és az automata kis fényképezőgép vakus képei bizony inkább emlékidézőek, mint idevalók.

Az ajtónyílásos oldal lefedésénél miután ráfektettem a redőnyléceket az oldalra, bejelöltem az ajtónyílást, hogy tudjam, hogy hol kell csavarozni, illetve a csavarozás után az ajtónyílást kivágni.

(A redőnylécek fém pánttal össze voltak fűzve, tehát nem egyesével raktam fel őket.)

Ez az ajtónyílás kivágásos rész megint nem a kedvencem, de egyre inkább összebarátkoztunk a kisflexszel. De mélységes tiszteletem megmaradt...

A legelső képen látszik a kész kutyaház. Jó lenne az éleket takarni, hogy szebb legyen, de a pipaléc vásárlása növelné a költségvetést, úgyhogy mást fogok kitalálni. 
Az is lehet, hogy ha majd lefestem az "alkotást", még barátságosabb lesz, és nem kiált éltakarásért. 

Hát... Ez az első. De van még kutyánk...

 

* És még épült kutyaház is. A második elkészültéhez már csak 2 óra 10 perc kellett.
1 óra 10 perc alatt készült el a váz, és a következő egy óra alatt be is burkoltam.

Ugyanúgy nem szabtam le előre semmit, csak biztos jobban simultak a kezemhez a szerszámok, és már egy kicsit magabiztosabb is voltam.

A bejegyzés trackback címe:

https://zitaeleskamrajabol.blog.hu/api/trackback/id/tr7313633172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása